Author: TamingSari
•Saturday, January 08, 2011

Keil anak mata

tatkala merenung dan mengamat

kitab-kitab ilmu yang tak terkira banyaknya

perlu diselusur perlu diamat

pujangga lama pernah berpesan,

kalau mengaji biar sampai ke China

tak usah dikira biar bertahan

usia di bumi takkan disia


Ya!

kalau dulu,

aku belajar untuk mengetahui

aku belajar untuk membuat

aku belajar untuk menjadi

aku belajar untuk hidup bersama


Kini,

aku belajar untuk diuji,

aku belajar untuk berdebat

aku belajar untuk diselidiki

aku belajar untuk menyayangi.


Kini dan dulu


Dulu dan kini

bezanya tak boleh diburu

bezanya amatlah tinggi


petiklah ia sebagai dugaan

hiaskannya dengan melawan

selitkannya dengan dorongan

pagarkannya dengan kekuatan

suburkannya dengan cabaran

bajakannya dengan kesabaran

biarkan kembang menjulang

mahkotakannya sebagai kejayaan

iringinya dengan tangisan

tanda kita pemenang


Biar lumpuh di permulaan

asalkan berlari diakhiran

biar di belatikan hinaan

asalkan berdarahkan pujian

biar diasak akan tohmahan

asalkan berkudis satu kenyataan.


Perjalanan dulu

mengajarku erti belajar,

perjalanan kini

tiada berakar

Cuma mengajarku erti diuji

Time: 2.55am
Location : ED HSB
|
This entry was posted on Saturday, January 08, 2011 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 comments:

On January 9, 2011 at 5:16 AM , Anonymous said...

uit..ada orang sempat lagi berkarya kat ED...?

ni kes nak hilangkan kantuk ke encik? heheh

 
Related Posts with Thumbnails

Stay Healthy ^ ^

Ts