Author: TamingSari
•Saturday, August 07, 2010

Seperti kata seorang sahabat;

"...nasib adalah kesunyian masing-masing,
dan aku memang tak pernah merelakanmu menerima bahagiannya,
kerana seperti katamu sendiri, kesunyian menikam begitu menyakitkan.. Dan kamu tak berhak menerima kesunyian itu, nasib itu hendaknya kamu bahagikan dengan aku dalam keadaan apapun dan encyclopedia tak pernah menorehkan apa yang ada di hatimu..."

(hmm..jika tidak phm abaikan...hehe..^^)

Lagi-lagi mengenai kesunyian itu yang mengembara dan mematangkan hidup...
kadang2 aku ingin bertanya pada matahari..hmmm…mcm mana ya?
Apakah tuan hamba pernah juga merasa sunyi dalam tugas??

Alhamdulillah, aku tak menjadi binatang hanya sedar dirinya hidup ataupun mati dan mereka tak pernah berpikir tentang kesunyian..(hmm, tetibe kluar bab binatang nie..hehe...prinsip:masuk otak kuar kt tgn, peace!!..^^)

Kalau nasib adalah kesunyian masing-masing…
sepatutnya kutolak saja nasib itu…

Kesunyian selalu disamakan dengan kesepian, kekosongan, kehampaan dan ke’tanpa’an... Ketanpaan kerana keberadaan kita tanpa orang lain, tanpa kawan, tanpa sahabat, tanpa anggota keluarga dan tanpa yang lainnya. Tapi itu perkara yang wajar tentang kesunyian bukan? Apalagi jika ketanpaan itu ditemani malam yang pekat. ..Pasti sungguh wajar…^^

Kesunyian di tengah keramaian atau di tengah orang banyak? Oh...(cewah..hehe), inilah kesunyian yang merupakan kesepian yang dalam. Kesepian yang timbul dari dalam hati yang kosong dan hampa…. Kesepian dari hati yang sedang terluka…. Kesepian kerana ditinggalkan….. Kesepian kerana kehilangan…. Kesepian kerana kecewa dan putus asa. …Sungguh …sebuah kesepian yang mendalam.

Kamu pernah merasakannya? Memang tak semua orang mahu mengakuinya. Aku jujur, pernah. Beberapa kali. ….Wajar semua manusia pernah mengalaminya..^^..bagiku, ia antara guru2 kematangan..

Bila diterpa sunyi, ada rindu yang berputik. Bila dicengkam sepi, ada resah yang terbit. Natijahnya, kesunyian dan kesepian amat merimaskan. Apabila aku diterpa sunyi, aku akan berdiri di laman rumah. Memandang langit yang terbentang luas, kerinduan terubat jua. Ketika sepi bertandang, aku selalu melihat bintang di langit. Perasaan akan jadi lega serta-merta.

Bergelumang dengan perasaan sunyi dan sepi benar-benar membuatkan hati gundah. Entahlah, sukar untuk kita mengerti mengapa kita berasa sepi dan sunyi walau ada kawan atau teman di sekeliling....

Mungkin, semuanya harus kembali semula ke titik permulaan, iaitu iman dan taqwa. Hati ini sepi, mungkin kerana kurangnya amal. Jiwa ini sunyi, mungkin kerana tidak mendekati yang Maha Esa…

Justeru itu, marilah kita timbal semula, renungkan sejenak. Bila diri kesunyian dan kesepian, sejauh manakah kita mengingati Yang Maha Pencipta…

“never feel lonely, caused Allah The Almighty always with you, so ask for His forgiveness and His mercy.“

…..

I knew then how much He loved me. What’s eating you today? Are your problems weighing heavy on your heart? Know then, that you are loved.

……………………………………………

Even you have been through the storm, but look at to yourself you are still standing, you are still here………

If it doesn’t kill you… it will make you stronger.

“Live simply. Love generously. Care deeply. Speak kindly and…

Leave the rest to Allah (SWT).“

He knows best—

…..


p/S:
tetiba henfon hamba masuk sms "anda merasa kesunyian? Hanya type ‘ on sunyi ‘ dan hantarkan ke bla bla bla "..by celcom ke tah ape..mcm2….^^

Photobucket

This entry was posted on Saturday, August 07, 2010 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On August 9, 2010 at 5:37 AM , hartini said...

wow!!...puitis btol bahase....hehe...:)

 
On August 13, 2010 at 5:40 AM , lyana said...

kesuyian juga salah satu nikmat di antara nikmat2 Allah yang tak terkira banyaknya. kesunyian mengingatkan kita bahawa Allah tak akan pernah meninggalkan kita, tak kira ketika kita kesunyian atau tidak.. Allah sentasa bersamamu insyaAllah..

 
Related Posts with Thumbnails

Stay Healthy ^ ^

Ts