Author: TamingSari
•Monday, April 05, 2010



Setiap peristiwa, pahit @ manis, setiap individu, baik @ buruk ; hakikatnya adlh ‘guru’ yg mgajar kita. Dr ap yg sy plajari, setiap guru mgajar sesuatu yg baik, wlupn kdgkala pahit, pedih dan sakit kita menerimanya. Untk itu, apbl dtimpa sesuatu musibah @ mnerima ssuatu nikmat, tanye pd diri kita, “ Apkah pljrn dsbalik semua itu?

Pndglah smua yg brlaku pd diri kita ad tujuan yg trtentu, maka brulah hidup kita sntiasa brtujuan. Kata2 ahli sufi, setiap yg brlaku dlm hidup adlh ‘mehnah’; mksdnya didikan terus dr Allah. Mreka brpndapat bhw ap shj yg brlaku dlm hidup adlh ujian & ujian itu hakikaynya adlh terus dr Tuhan.


Jika seorg guru dtg mmbuatkan kita marah, mk dia adlh ‘guru’ yg hendak mgjar erti sabar. Jika kita slalu ‘ksmpitan’ wang mk itu tndanya kita kena brsedia bljr tntg erti berjimat cermat. Jika kita rasa sblm, sedang, atau selepas dikecewakn, itu mnnjukkan kita sdg belajar untk mmbina sikap tidak terlalu mgharap..


Begitula setrusnya, dl map jua situasi dan masa, mk hakikatnya sdg belajar dan dididik. Mmg pd lahirnya, manusia, peristiwa, dan kejadian yg sedang brtindakke atas kita ttpi sedarilah hakikatnya semua itu dtg drpd Tuhan. Semua nya brlaku dgn izin Tuhan, yg dgn itu Dia hndk mndidik kita. Maka trima lah didikan itu dgn baik.


Apkah sbnarnye yg mnjadi ‘tujuan’ dsebalik plajaran2 yg dtg dlm hidup kita? Tujuan utama pljrn dlm hidup ini adlh untk mgubah kita. perubhn tidk dpt dielakkan justeru hidup ini adlh satu perubhn yg brterusan. Yg tidk berubh dlm hidup ini adlh perubhn itu sndiri.

Kita kalah jika Tidak berubah
Mnusia umama nakhoda yg brlayar dilautan. Sbgai nakhoda, kit punya arah dan destianasi sndiri ttapi tiupan angin, pukulan gelombg dan cuaca yg slalunye tidak menyebelahi kita. Kdg2 arah playarn kita ke utara ttpi angin ke selatan. Kita akan trsasar dan destinasi jika menurut shj tiupan angin.


Sbaliknya kita akn patah, jika trus brkeras mnntang tiupannya. Jadi, apkah kita mnjadi “pak turut’ yg trpesong tnpa prinsip dan haluan? Atau beresikap keras, rigid dan akhirnya patah kerana mlwn gelombang?


Bijk pandai pnah brkata..” we cannot direc the wind but we can adjust our sail.” Ertinya, wlupn kita x boleh mnntukan takdir yg mnmpa, kita dberi kuasa oleh-Nya unuk mntadbir diri kita. Inilah klebihn manusia, sbgai khalifah.Kita diamanhkan utk mntadbir pndengaran, sntuhan, pglihatan, penciuman, pglihatan, fikiran, emosi , hati dan tindakan kita dlm linkunagn takdirNya. Jadi, dgn sgala kuasa dan kelebihn yg ad, kita perlu berubah mgikut arah dan bentuk yg kita pilih.

Jadi, one more time, sama2 kita, carilah tujuan dlm setiap yg kita hndk lakukan. Jgn berbuat sesuatu atas dasar ‘saja2’, nnti hidup kita akn sia2. Jika kita brmula dgn tujuan, insyaAllah kita akn mmpuanyai dorongan yg serius untuk mlksanakn sesuatu dgn serius, istiqamah, dan optimum. Dan apbl kita brtmbun dgn masalh kita mmpu mncari jln keluar kpd mslh ni.

“bergurulah dgn kehidupan”
This entry was posted on Monday, April 05, 2010 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Stay Healthy ^ ^

Ts